Sunday, November 13, 2005

Jeeee, tak tieto sa uz podarili, chcelo to asi iba muku. A su dobre, obzrala som sa ich podla nasho domackeho zvyku este z misy :)). Jeee, inac babinka- dakujeeem za recept, i tebe Erzi za zapisanie!!!

Vcera som bola na uuuplne paradnom mieste. Je to bazen v centre mesta v style madarskych kupelov, takze bazen a okolo stlpy a prijemna voda a prijemna atmosfera. Su tu rozdelene dni pre zeny a pre muzov, takze mi to tam pripominalo obrazky rajskej zahrady, lebo sa tam po celom komplexe prechadzaju nahe zeny a dievcata Vedla bazena su 2 sauny (75 a 80 stupnova), tak sa mi konecne splnil sen a no vcera som sa po plavani a skackani a potapani vo vode a po saune a zopar studenych sprchach citila uuuuplne euforicky. Idealny koniec tyzdna. Vstup tam je 1.80, takze myslim, ze tam o5 zavitam coskoro. Dnes sme s Lydiou (podla novinovych udajov) vypocitali, ze ked budeme odchadzat domov, tak slnko bude vychadzat o 10 a zapadat o 14:40. Ech, ale musim povedat, ze uz si celkom privykam, ze o 4 je proste sero a ked je zamracene tak uz o pol 2....

Dneska som zazila dalsiu prihodu, ktora mi potvrdzuje, ze Fini su obzvlast komunikativny narod.
Vyber balicka z posty moze byt rovnako dobrodruzny ako spionazna vyprava. Vcera mi dosiel papierik z posty, ze mam na poste zasielku (to sa dalo z toho ususdit len vdaka tomu, ze viem, ze mi Tom poslal balicek ..mily, inac, ze? :)))...no, takze som sa prirodzene tes ila, pretoze i ked viem , co v nom ma byt, co je samo osebe potesitelne (fotky, caj a head set), tak Tom ma furt niecim tesi, takze mi bolo jasne, ze to bude prevedene nejakou veselou a milou formou...no proste--- kto by sa netesil na balicek?!---- Papierik vyzeral, skoda ze nemam skener, ale nasledovne: Predna stranka- vesely panacik s obalkou a nalepeny ciarovy kod. Zadna stranka- moje meno ("Nina Mari"), polovica mojej adresy, 11.11. , 9:00-21:00, v sobotu 10:00-14:00 a este akesi PT. Hm, vravim si, tak to bude asi znacka posty to PT a tak sa vyberiem na blind do nasho okolia, ze mozno nejaku blizku postu uvidim a tam sa pripadne popytam, kam mam ist. Finsky si pokonverzujem (teda, opytam sa finsky a nasledne sledujem rec tela opytaneho, co v takomto pripade staci) o mieste, kde by mohla posta byt a asi po 40 minutach chodze sa konecne na jednu dostanem (je vnutri supermarketu...). Hura, vravim si a zistujem, ze som bola odnavigovana do susedneho mesta Vanty (byvam skoro na hraniciach, takze to neni take tazke )
Pani, pohybujuca sa elegantne tempom okuliarnika indickeho, sa pozrie na moj listocek, precita kod a povie, ze to oni tam nemaju. To som ocakavala, tak sa jej teda pytam, ze kde to je
---Hmmm....neviem, vravi pani
----To neni v pocitaci?
----v pocitaci??
Skumavo hladi na papierik a ukazujuc na moju adresu sa pyta , co to je
---no, to je moja ulica
--- a toto
---to je moje meno
---Hm..
prevezmem iniciativu: A co je PT?
---Hm... to je meno pana postara.
(postara???!)
---A kam mam teda ist? Je este ina posta na Mellunmaki (oblast kde byvam).
---- Hmmm... May - beee.

Potom este polhodinku bludim po okoli a potom mi jedna pani ukaze postu, ktora je k nam blizsie, takze mam podozrenie, ze asi tam by sa to mohlo nachadzat, ale tato posta sa otvori az v pondelok.... Takze moja vyprava bude pokracovat po vikende.
No, co ale z toho je podla mna jasne vyplyvajuce je, ze vo Finsku sa viac ako kdekolvek inokde, co som bola , musi predavat ustna tradicia. Pretoze ako inak vediet, kde vystupit z autobusu, kde hladat stratene veci, kde chodit na postu, kde kupit kyslu kapustu...ked to nikde neni napisane alebo oznacene, pretoze nejako to vsetci vedia . (Okrem nas par novych finskych prichodzich ). Ak teda opomenieme moznost prenosu informacii telepaticky, Fini su podla mojho nazoru viac komunikativni ako ine narody, lebo pokial sa nieco od niekoho priamo nedozvies, tak ti budu chybat zakladne informacie pre zivot v spolocnosti. ..
Hm...

Nuz, dnes vecer ideme na party ku Cristine. (Ani ja nemam najmensieho ponatia, kto by to tak mohol byt...)
Ale predtym idem este cosi porobit, tak sa s vami luuucim a piste mi !!! :)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home