Tuesday, August 19, 2008

tak dneska ma o5 Korea prekvapila, kedze mi uz ostavaju len tri dni, rozhodla som sa, ze si zajdem domesta nieco pokukat,bola som v labe do pol 10 a potom sla na metro, ale musela som sa vratit (kvoli jednemu panovi, co zobral. Neviem, akoto urobil, ale zaposobil na mna tak sugestivne, ze mi to nedalo a zastavku som sa vratila, aby som mu cosi mohla dat...zaujimave,mozno to bude tym, ze to bol prvy zobrak, ktoreho som v Korey videla, tak cloveku hned naskoci, ze ten sa uz musi mat hrozne zle...alebo jeho styl odlisny od nasich zobrakov, voci ktorym sa po istom case clovek stane viac menej imunny...tento pan zobral v stoji a do dlani a este sa kazdemu okoloiducemu,ako tu slusnost kaze, poklonil)..No a potrebovala som rozmenit nejako peniaze, tak som si sla kupit gumicku- moja prinesena skoncila cez vikend v jimjilbane-korejskych kupeloch-ale som hrda na nu i na seba, ze sme to spolu tak dlho vydrzali- ale teda chcela som si kupit 4 gumicky, tak pridem k pokladni a zaplatim a vidim, ze pani mi vydala ovela viac,tak sa branim, naco mi ona vysvetli, ze 3 gumicky mi dala za cenu jednej a stvrtu zadarmo...hm.. Tak sa rozhodnem, ze ked uz som nesla do mesta,tak sa poprechadzam po okoli a skusim, ci by sa aj tu nejake drobnosti nedali kupit.Vojdem do nejakeho obchodiku,kukam a vidim pekne tricko podla cedulky za 80korun, tak kupim, ale slecna chce len 40,lebo ze predsa dneska maju zlavu...hmm..tak idem, naodporucanie japonky kupim v takom kozmetickom obchodiku nejake drobnostky a slecna mi do nakupu nahadze vselijake vzorky a pri odchode mi daruje dazdnik, akoze ze som im spravila taky velky nakup(=200sk)... nasa spolocnost ma vychovala pristupovat ku vsetkym operaciam tykajucich sa mojich penazi a cudzich ludi s opatrnostou a istou davkou nedovery, a chvalabohu zato,inac by som asi mala tak na fazulove supy(s makkym s). No na druhej strane je dost smutne, ze ked mi dava niekdo nieco zadarmo a vlastne bez sledovania hocijakeho zisku pre seba (vidia ze som cudzinka, tak ani s nejakou dlhodobou loajalnostou pocitat nemozu), tak to vo mne hend ako prve spusti podozrenie, ze co za toasi ten clovek chce.Je dost prijemne si uvedomit, ze v Korey zato nikdo nic nechce. A zaroven celkom uzitocne:)... vcera mi este ujo k nakupu prihodil kitkat a dneska, ked sme boli na obede, za mna platil nejaky kamarat kolegov, ze predsa ma vidi prvy a zaroven posledny raz, tak to sa tak musi ... No, tak koniec moralnych dumiek :)

Vikend bol uplne uchvatny, sice lialo asi zo vsetkych nebeskych konvi, ale stalo to zato.Inac, pokazil sa mi vo vetre a dazdi dazdnik (v korei uz druhy:),takze mi tento dnesny novy darcek bodol:). V piatok bol narodny sviatok,korejci oslavovali oslobodenie od Japonska a tak sme sa uz rano s Japonkou Megu isli oslobodit od Seoulu a vystartovali smer Gyeongju. Gyeongju je asi 350km od Seoulu na druhej strane korei. Je to starodavne hlavne mesto antickej rise Silla, a v 8.storoci v nom zilo udajne milion ludi. Nachadzaju sa tu vsetky mozne starobyle budovy, chramy a hrobky, ktore vyzeraju ako take kopceky...Je tu aj udajne najstarsie observatorium na svete..no lahoda.. Takze sme rano vystartovali zo Seoulu, pocasie jak z reklamy na leto,takze ma ani nenapadlo , ze by to i mohlo byt inak.Teda asi do pol cesty,kedy zacalo ukrutne liat a auta sa brodili v prudoch vody do polovice kolies..ked sme prisli asi po 5 a pol hodinach do Gyeongju, jedine, co sa dalo robit bolo ist do muzea.. Muzeum bolo fajn,ale jeho hlavnou nevyhodou boli zatvaracie hodiny o 7, co nas prinutilo vratit sa spat do dazda..premoceny ruksak aj s pengami, sme sa rozhodli vysusit v jimjilbane.A to vam je nieco ten jimjilban. Su to take kupele+sauna,kde sa plati vstup na 24hodin a clovek sa tam moze dosytosti saunovat a masazovat a ktovieco este ale hlavne aj spat. Takze uplne premocene sme dosli do jimjilbanu,boty sa odkladaju este pred vstupom a v celom komplexe sa chodi naboso, nasledne sme zaplatili vstupne asi 130sk , za co sme nafasovali ruzove supravicky, taku koselu a kratasky, v ktorych sa po celom dome chodi. Muzi chodia v modrej. No, tak sme sa osprchovali, nahodili supravicku a isli do sauny, sauny boli 2. Su v tvare miestneho observatoria, sedi sa na zemi na rohoziach a po stenach je rozprestrete jedlove drevo,takze to tam aj krasne vonia. V tej horucejsej saune-cosi okolo 96 stupnov- aj pecu vajicka a ovocie, z ktoreho sapotom robi dzus:). Po dostatocnom sauneni sme sa zacali obzerat po mieste na spanie.Na 3.poschodiboli zenske a muzske spacie miestnosti ale boli uuplne obsadene, tak sme si vzali matrace a lahli si pred bufetom a dobre sa vyspali. Rano sme ranajkovali na drevenej terase na spolocnej hupacke.
Kedze ale furt prsalo,rozhodli sme sa nevynechat UNESCOm chranene pamiatky Gyeongju a nasledne ist na den do klastora. Budhisticky chram Bulguksa ako aj sediaci Buddha vytesany z kamena boli uchvatne a lejak a hmla im dodali aj istu mystiku :)..
no a nasledne sme sa vypravili na pobyt do budhistickeho klastora, ktory sa specializuje na vycvik stareho bojoveho umenia Seonmudo...bolo to tam carovne,ale podrobnejsie az ked budem doma,len nacrtnem,ze to zahrnalo Seonmudo, ranne vstavanie o 4,spevy a 108 poklon Buddhovi,tradicne budhisticky nedelny obrad ranajok a cajovy obrad, rozhovor s majstrom,vylet dodalsieho klastora a k podvodnej hrobke krala Munmu, vylez na skalu a ...
potom v nedelu vykuklo slniecko, tak sme uplnou nahodou videli prekrasne lotusove pole a starobyle hrobkya este znova muzeum a o 6:40 sme sa pobrali domov..no pobrali..skoro nam usiel bus :)...

ale vsetko dobre dopadlo a autobusar to tentokrat v suchu stihol do Seoulu za 3hodiny 50 minut...Inac sposob dopravy je tu tiez dost jedinecny..chodi sa bez obav na cervenu, hlavne v noci..jedine pri neprehladnejsej krizovatke si to par vodicov rozmysli a pocka, pruhy sa tiez neberu moc vazne..ale ako som sa docitala na oficialnej stranke korejskeho turizmu "Boh dopravy sa usmieva na Koreu a nie je tu zdaleka tak vela dopravnych nehod ako by mohlo byt". Autobusari , aj podla renomovanych zahranicnych sprievodcov, predstavuju este osobitu skupinu. Ten nas jazdil s neochvejnou istotou jazdca formuly 1,ktoremu pre prekrocenie rychlostnych limitov zhabali licenciu...ale nebala som sa :) ..vlastne som celu cestu spala a zobudila sa len dvakrat.Najprv , ked cely autobus tlieskal a krical,lebo korejci vyhrali baseballovy zapas (prirodzene v autobuse, aj ked bol tej najnizsej triedy-sporim, sporim-nechybala telka)a druhykrat, ked cely autobus tlieskla a krical este viac,lebo korejci vyhrali v badmintone:).
a
Tak to je zatial vsetko,zvysok dorozpravam, ak to niekdo take zvasty bude schopny pocuvat :),predsalen neico preskocit sa da jednoduchsie ako mna pretocit dopredu..a este tomoje obsiirne rozpravanie..ale tak..teste sa, ja sa tesim

inac, zahada,to neviem,cisom vam pisala, ale mne sa tu od prichodu snivali same nocne mory..a od budhistickeho klastoru sa mi uz ziadne zle sny nesnivaju :)..asi to na moje podvedomie malo blahodarny ucinok

a este dalsi, nie az tak prijemna zahada je,ze moj mrtvy zub sa vobec nesprava akoby pokorne prekrocil brehy Styxu...nemozem na nom jest a este ma boli,ked jem daco stiplave (=korejske jedlo) alebo studene... No,pevne verim,ze sapo svojej smrti budem k svojim blizkym chovat ohladuplnejsie!

uz iba posledna zahada :))--- neviem,ci je mozne, ze stiplave jedlosposobuje nejaky druh zavislosti, aleako som najrprv mala ku korejskej cervenej omacke znacny respekt,teraz pri jedle ako prve siaham po tych najsvietivejsie cervenych veciach na stole...nam mnammmm!!!!!!


0 Comments:

Post a Comment

<< Home