Tuesday, October 11, 2005

Nazor na dnesne pocasie mi bolo od zaciatku jasne, ze nemozem prezentovat nijakemu Finovi. Zjavne to bolo z faktu, ze v toto rano vsetci kludne kracali po ulici a rozpravali sa, akoby bolo slnecno, pripadne mierne pod mrakom. A iste by som sa statocne zdrzala akehokolvek komentu,ak by sa ma nebola spoluziacka (Marketa Rehor- inac pre mna velmi zaujimava, co sa narodnych rysov tyka: ma ceske meno, finske obcianstvo a mimiku neuveritelne pripominajucu serial Beverly Hills 200210 ) spytala, ci mi je zima. Mozno ak by sme boli v Rusku a ja mala dva dlhe zapletane vrkoce zmohla by som sa v ramci udrzania dobrych medzinarodnych vztahov zaklamat: Nie, dedusko, niee....
Ale pocasie bolo naozaj, naozaj...chladne. Bolo vidiet tak na 20 metrov (co zase u mna kratkozrakej nie je az taky netradicny vizualny zazitok)kvoli hustej vlhkej hmle, mrholili chladne kvapocky az krystaliky cohosi a steglili a stipali ma na licach, z mora na nas spliechalo a fukalo z roznych stran a no... zima a vlhko! Brenda mi na to povedala, ze predsa aj na Slovensku nam uz v zivote prsalo.
Prsat prsalo, aj burky mame, a dokonca aj takto obcas (2 dni v roku) u nas byva ( az na tie splechoty z mora) ale okrem hrdinov romantickej beletrie nikdo na prechadzky nechodieva a aj ti maju v tvari vyraz hlbokej pohruzenosti a vnutornej rozorvanosti.
Podobnej nalade som inac rano prepadla aj ja---potom som si povedala heslo z Petkinych dveri (pre tych co nevedia, zajdite k nam na navsetvu- Erika(minimalne) sa potesi (Vierka urcite na tomto mieste dodava, ze aj ona :)a urcite i prida zopar talianskych frazi :)no a z hesla uz mi bolo lepsie .

Dnes sme mali skolu v centre na Ministry for Foreign Affairs a bolo to zaujimave (zase, ja viem), ale toto este obzvlast, hovorili nam dvaja velvyslanci (jeden z new yorku a druha z teheranu, vilniusu a reikiaviku) , potom pani pracujuca pre zahranicne kulturne vztahy, ktora mala amazonkovsku naturu a este jeden mily pan, ktory pracuje pre oddelenie Promotion , ktory nam pustil na zaver svoj film o Finsku, ktory prezentuje Finsko vsade po svete -je len s hudbou, plny zapadov a vychodov slnka nad jazerami a lesmi a zimnymi lesmi a sobov a rybarov, chatiek, ludi na prechadzke, osamelych parov v lodickach etc.
Upozornil nas, ze sa mame na to pozerat ocami osoby, ktora o Finsku nema ziadnu predstavu. Po skonceni sa nas spytal na nazor.
Najprv mu spoluziacka , ktora studovala film povedala, ze ked uz chcu prozentovat Finsko, tak preco to robia nielenze lacno vyzerajucim a nekreativnym sposobom, ale plnym zakladnych chyb, ktore su neospravedlnitelne za ziadnych okolnosti. Potom mu povedal spoluziak, ze to vyzera ako z Bieloruska a ze obsah je uplne hrozny a klamlivy a ze je to robene z uplne finskeho pohladu, takze ak sa na to pozrie ako ne-Fin, tak by nikdy do Finska nesiel. A tak to pokracovalo a pan , ktory ten film robil povedal na konci, ze su to pre nho velmi hodnotne poznatky.
No... to by som chcela vidiet, ci by takato diskusia mohla prebehnut na nasom Ministerstve, to asi po prvej nie pozitivnej kritike, by nas pani ucitelka vykazala zo siene. To je tu inac v skole velmi fajn, ze ludia vravia, co si myslia -v skole, v hodinach. Ucitel je chapany ako pomocnik a nie ako autorita , o ktorej vyrokoch sa nediskutuje. Myslim, ze je to inac pomerne zdrave, minimalne co sa vzdelavania tyka.
Nechat ludi rozmyslat je myslim ale zdrave vzdy.

Jujj, tento tyzden mame vela roboty, mam jeden projekt v stredu a dalsi v piatok, tak idem cosi spravit a potom urcite este napisem o viiikende.