Tuesday, September 13, 2005

Jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee! Maminka, dakujem za mailik!, nesmierne sprijemnujuci uz aj tak velmi prijemny den! Dakujeem ! Neni ta Erika chora pretoze zerie taliancinu? Ja teda neviem, ale strava robi vela...

Ja som sa dnes rozhodla prestat jest mlieko. Che, che...no to je ale novinka, ale totiz odkedy som sem prisla, tak som zjedla aspon kilo syru a 5 jogurtov. Oni tu totiz maju taku znacku pre oznacenie vsetkeho bez laktozy. Taky modry kruzok co hovori laktoosfrö. Teda svedsky, bohuzial finske nazvy si nie som kompetentna pamatat dlhsie ako minutu. Si to skusam vzdycky v autobuse, ked si precitam, na akej zastavke to mam vystupit a stale si to opakujem, avsak minuta je fuc a ja netusim co to bolo za slovo. Ale tak, nieco uz po finsky povedat zase viem. (pre upresnenie: nieco= omenaa- jablko (to som sa naucila z krabice musli) a kittos = dakujem(to som sa naucila akosi spontanne, no...pripustme-talent). Zatial som si s tym vystacila v beznej konverzacii a to musim podotknut, ze som sa este nedostala k tomu, aby som prve slovo vyuzila aktivne! :) Od 20. mam finstinu v utorok a stvrtok do osmej vecer. Dufam, ze to nebude len zvukova kulisa k mojmu podriemkavaniu. Inac, udajne su Fini najvacsi konzumenti kavy v Europe.
Pocasie je tu o5 krasne. Svieti slniecko, od rana a neprestava. Teplota rano 9 stupnov, teraz tazko povedat, lebo som v skole od 9 a este som nebola vonku, ale vyzera to slubne. Tak dnes ma skola zase bavila, viac rozpravali spoluziaci ako ucitel-ten iba tak smeroval diskusiu, aby sme k niecomu prisli. Tak som sa napriklad dozvedela, kde ist na brusinky a ze mozno uz cez vikend budu aj hriby. A samozrejme aj ine veci(ako sa ludia obliekaju v roznych castiach Helsink) , ale toto ma zaujalo najvacsmi. Este teda som sa dozvedela, ze to, co tu poctivo zerkam proti mocovym cestam (zapalu mocovych ciest---svoje cesty mam celkom rada), nie su brusinky , ale cosi co sa vola lingonberries. Pytala som sa na rozdiel a odpovedala mi spoluziacka, citujem: "They are both very red....and they taste kind of bitter, as well." No, hm.
Po skole som si bola zahrat, a maju tu velice dobre cvicebne, s peknym vyhladom, dobrymi klavirmi a proste potesila som seba.
Teraz by som mala ist domov (ano, Vierka teraz si prides na svoje, uz sama mozes bez vycitiek spytat, kedy dojdem zase na navstevu)...:)))....lebo dneska je nejaka celoskolska party, a este neviem, kde. A u nas v dome je udajne pre-party.

Teraz by sa hodil mensi innerview do finskeho sposobu oslavovania. Som tu teda len chvilku, ale musim povedat, ze tolko opytych ludi, som NIKDYYYY nevidela. A to som bola aj na tatinkovej 50! Dost mi to vrtalo hlavou, lebo moj prvy dojem z krcmy, do ktorej nas vzali uz prvy den v ramci skolskeho programu bol, ze tu ziaden student pit proste nemoze. Vojdem dvermi a vidim velky napis Budweiser- 5,50. Pilsner 5,90. Najlacnejsie pivo, co tu maju, sa vola Karhu. Neviem , co to znamena, ale v logu to ma medvediu hlavu. (Myslim, ale neviem to iste, ze medvedia hlava sa karhu finsky nepovie. ..) . Stoji 4,90 a jeho chut nemozem nanestastie popisat menej naturalisticky ako,ze stoji za fajku mocky. Vlastne, takto i logo dava zmysel- to moze pit len hlava, co nedba o zvysok tela...Kazdopadne mi vrtalo hlavou, ako to, ze uz okolo 8 vecer stretava clovek skupinky a jednotlivcov opretych o muriky, neschopnych ani chodze, upenlivo snaziacich sa vsak o rozhovor. (samozrejme, velmi nezdarne). Dnes som sa na to spytala svojej spoluziacky, ktora mi vysvetlila, ze ludia tu nepiju, aby sa citili prijemne, ale aby sa opili. A ze oni vedia, ze je to zvlastne, ale je to proste tak. S drahymi krcmami sa vyrovnavaju jednoduchym sposobom, tvrdila. Ked sa maju stretnut za hodinu v krcme, rychle vypiju doma zo 4 pivka, aby nemuseli potom tak vela minat. Mne sa da na to reagovat, len pozdvihnutym obocim (lavym..... prave este stale neviem...mmm). Inak je velice zvlastne, ze zatialco ine narody sa obhajuju pred stereotypmi, ktore o nich po svete koluju, fini o sebe tvrdia aj take, co som nikdy nepocula. No, ano je pravda, ze Finsko je krajina najbrutalnejsich zlocinov. Ale nemusite sa obavat, stava sa to len medzi dobrymi priatelmi. Alebo to iste s alkoholom, alebo mlcanim. V skutocnosti som tu ale nestretla ziadneho zamlkleho cloveka. Na jednej strane, je to samozrejme prijemne, ze sa so mnou kazdy den ktosi pusti do reci, na druhej strane musim povedat, ze je mi to dost luto. Teda, urcite aj vy by ste boli sklamani, ak by ste v US nestretli ani jedneho tucka... Na zaver treba dodat, ze okrem teda toho zvlastneho alkoholoveho postoju, je tu celkovo mila atmosfera. Taka morsko rybarska.
Slniecko este stale svieti, stale som sa nedostala k popisaniu svojej izby, ale tak zajtra.
Global karta ma naozaj stve, uz som skusila najroznejsie variace telefonnych pristrojov a cisel ako ju prebudit k zivotu a neuspesne.
Brusko -aby som teda odovodnila svoje opatovne zacatie nejedenia mlieka-teda najprv som jedla bezlaktozovy syr a to mi bolo velmi fajn, teda uplne bezproblemov, tak ma to posilnilo k vyskusaniu laktozoveho a celkom ok, len ma zacalo trosku pobolievat, a mam ho nafuknute, tak ho este chvilku necham uzivat si slobodny zivot bez zataze travenia laktozy.
Joj, to som sa zase rozpisala. Uz bezim, nebojte. papapapapapaappaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Mavajte sa dobruuucko a nepite jak Fini!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home